Strona główna » Podnóżki centralne do motocykli  M-72 (1941-1945) oraz BMW R71/R61/R66/R51 podobne, ale niezamienne.
Kontakt
  • ABRTechnology
    Grunwaldzka 117
    85-241 Bydgoszcz
    NIP: 9671367991
  • E-mail:sklep@alemotor.pl
Statystyka
  • Ilość produktów: 1416
  • Aktualnie klientów na stronie: 37
  • Sklep odwiedziło: 1450947 klientów
Zmiana języka
PolskiAngielski

Podnóżki centralne do motocykli  M-72 (1941-1945) oraz BMW R71/R61/R66/R51 podobne, ale niezamienne.



 

Podnóżki centralne do motocykli  M-72 (1941-1945) oraz BMW R71/R61/R66/R51 podobne, ale niezamienne.

 

Szanowni Państwo,

 

dzisiejszym tematem będzie kwestia od lat dyskutowana w środowisku miłośników zabytkowych motocykli z silnikami typu bokser na ramie z zawieszeniem tylnym na suwakach, a mianowicie różnice pomiędzy podnóżkami centralnymi stosowanymi w radzieckich M-72 z pierwszych lat produkcji a podnóżkami przeznaczonymi do motocykli BMW z lat 30., wyposażonych w tylne zawieszenie suwakowe. Choć na pierwszy rzut oka oba typy mogą wydawać się niemal identyczne, w praktyce nie są one ani takie same, ani tym bardziej zamienne.

 

 

Dlaczego wyglądają podobnie, ale nie pasują?

 

1. Opony stosowane w BMW lat 30.

 

W przedwojennych modelach BMW R51, R61, R66 i R71 fabrycznie montowano opony o rozmiarze wyłącznie 3.50-19. Najczęściej były to : „Dunlop Cord Balloon”lub równoważne ogumienie innych producentów z tamtej epoki.

 

Owszem, Dunlop w tamtych latach produkował również opony 4.00-19, ale stosowano je w modelach BMW R12, a nie w konstrukcjach na ramie suwakowej.

 

Zastosowanie niższej opony o rozmiarze 3.50-19 przekładało się wprost na konstrukcję podnóżka centralnego. Wysokość podnóżka BMW – mierzona od idealnie równej powierzchni do środka osi oczka – wynosi 210 mm.

Photoroom_017_20251113_224052.jpeg

Photoroom_013_20251113_224052.jpeg

Photoroom_018_20251113_224052.jpeg

Photoroom_023_20251113_224052.jpeg

Photoroom_021_20251113_224052.jpeg

Photoroom_027_20251113_224305.jpeg

Photoroom_025_20251113_224305.jpeg

 

 

2. Opony stosowane w radzieckim M-72

Wczesne M-72 (lata 1941–1948), korzystały już z całkowicie innego ogumienia. Związek Radziecki używał własnych, charakterystycznych opon „ ЛШЗ„ („Ленинградский Шинный Завод”) Leningradzkiego Zakładu Opon o rozmiarze 3.75-19.

W latach 1941-1945 były to tak zwane „ Jodełka „ o rozmiarze 3.75-19 a zaraz po wojnie „Leningradzki Zakład Opon” zaczął produkować oponę „ЛШЗ И-40 „ była to wierna kopia niemieckiej terenowej opony: „Metzeler”, dokładnie taki bieznik był bardzo popularny w oponach : „ Metzeler 120-16 (4.50-16), takie opony najczęściej montowane były do motocykli : BMW R75 (Sahara) oraz Zündapp KS-750.

Bieżnik został skopiowany tylko, że związek radziecki wykorzystał swoje markowanie i swój rozmiar „3.75-19”.Co ciekawe taki bieżnik był szeroko produkowany przez kilku producentów aż do początku lat 90 ch 20 go wieku.Na chwilę obecną rosyjski producent opon „Петрошина „ do dziś produkuje opony stosując takiego bieżnika, ale jakość tych opon jest na najniższym poziomie. 

Dlatego wysokość podnóżka centralnego w M-72 to 24 cm od podłogi do środka oczka. Różnica w stosunku do BMW wynosi zatem prawie 3 cm (30 mm).

Photoroom_017_20251113_224305.jpeg

Photoroom_012_20251113_224305.jpeg

Photoroom_004_20251113_224305.jpeg

Photoroom_005_20251113_224052.jpeg

Photoroom_039_20251113_224052.jpeg

Konsekwencje różnic wymiarowych w praktyce

 

1. Podnóżek od M-72 zamontowany w BMW R71/R61/R66/R51

Motocykle BMW z oponami 3.50-19 są niższe. Po założeniu wyższego o 3 cm podnóżka od M-72:

• motocykl bardzo trudno podnieść na stopkę – często potrzeba dwóch osób,

• motocykl stoi nieprawidłowo,

• tylne koło unosi się zbyt wysoko, co jest niebezpieczne i niefunkcjonalne.

2. Podnóżek od BMW zamontowany w M-72

Współcześnie użytkownicy M-72 często stosują:

•  opony 3.75-19,

• zamienniki 4.00-19 (np. Mitas H-02, Heidenau K-37).

Po zamontowaniu niższego o 3 cm podnóżka BMW w motocyklu M-72:

• tylna opona dotyka podłoża po postawieniu motocykla,

• podnóżek nie spełnia właściwie swojej funkcji,

• motocykl stoi niestabilnie.


Wniosek: podnóżki nie są zamienne

Przeprowadzone testy jednoznacznie wykazały, że:

Podnóżek BMW ≠ Podnóżek M-72

Różnice konstrukcyjne wynikające z wysokości stosowanego ogumienia powodują, że elementy te nie mogą być zamieniane między motocyklami, nawet jeśli wizualnie są podobne.

• Podnóżki do M-72 są obecnie produkowane w Polsce i łatwo dostępne.

• Podnóżki do BMW R71/R61/R66/R5- wykonywane są zwykle na zamówienie u wyspecjalizowanych producentów.

A co z BMW R5 i R6 na ramie sztywnej?

To już temat na zupełnie inny artykuł. Podnóżki w modelach R5 i R6 różnią się praktycznie wszystkimi wymiarami zarówno od M-72, jak i od serii R51–R71. Wymagają osobnego omówieni


Przejdź do strony głównej
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu